Aktualno

Zagorje – lider kontinentalnog turizma u regiji!

[:HR]Intervju: Krapinsko-zagorski župan g. Željko Kolar

U srijedu, 30. rujna 2015. godine u Beogradu su dodijeljene nagrade “Brand Leader Award 2015.” pojedincima, kompanijama i institucijama koji su dali izuzetan doprinos unapređenju, popularizaciji potencijala i kreiranju konkurentnog imidža turističke industrije regije Jugoistočne Evrope. Naša Krapinsko – zagorska županija dobila je nagradu „Lider kontinentalnog turizma u regiji“!
Nagradu je preuzeo zamjenik župana Anđelko Ferek-Jambrek, koji je tom prilikom održao i prezentaciju o ljepotama Zagorja, bajke na dlanu.

DSC_0168

S ponosom prenosimo objašnjenje žirija koji je nagradu obrazložio slijedećim argumentima koje  u cjelosti prenosimo:

Krapinsko-zagorska županija, simbol je izvanredne turističke destinacije koja svesrdno doprinosi podizanju ugleda i povjerenja u turizam cijele regije jugoistočne Europe.
Dugogodišnjim pozitivnim razvojnim trendom, Krapinsko-zagorska županija utjecala je na pozicioniranje destinacije kao lidera na turističkoj mapi regije.

Iako svoj povijesni imidž gradi dugi niz godina pažljivo biranim strategijama, Krapinsko-zagorska županija je ugradila u svoj turistički proizvod sve ono što je atraktivno, jedinstveno,  tržišno interesantno, pozitivno i prepoznatljivo.

Izuzetnom pažnjom koja se posvećuje kreiranju i razvoju visokokvalitetne cjelogodišnje turističke ponude i njenom pozicioniranju na regionalnom i globalnom tržištu, Krapinsko-zagorska županija daje izvanredan doprinos  jačanju ugleda i konkurentnosti turističke ponude regije“.

Nagrada Brand leader award

Povodom ovog velikog priznanja i uspjeha županije, razgovarali smo s Krapinsko-zagorskim županom g. Željkom Kolarom. Razgovarali smo o  gospodarstvu, turističkom potencijalu i strategiji županije, europskim fondovima,te ostalim razvojnim i aktualnim temama kojima smo nastojali saznati više o ovoj županiji, koja daleko od mora, bilježi svake godine izvrsne turističke rezultate.


1.Kako ukratko procjenjujete aktualnu gospodarsku situaciju u Krapinsko-zagorskoj županiji?

U gospodarstvu i obrtništvu Krapinsko-zagorske županije vidljivi su pozitivni pomaci u određenim poslovnim pokazateljima kao što je kontinuirani rast izvoza i suficit vanjskotrgovinske razmjene te udjela prihoda ostvarenih na stranim tržištima. Pokazatelj uspješnog poslovanja vidljiv je iz broja izdanih građevinskih dozvala poslovnim subjektima, unatrag godinu dana izdana je 21 dozvola za izgradnju, proširenje proizvodnih objekata. Broj novozaposlenih osoba u 2015. godini je veći za 1.403 osobe u odnosu na 2014. godinu. Stopa nezaposlenosti  u 2014. godini iznosila je 18,8 %, a u 2015. godini iznosi 15,5% , te je smanjena za 3,3% u odnosu na proteklu godinu.

U 2014. godini, u Krapinsko-zagorskoj županiji, poslovalo je 1.765 obveznika poreza na dobit, koji su zapošljavali ukupno 17.638 djelatnika. Broj novoosnovanih tvrtki veći je za 5,7% u 2014. godini u odnosu na 2013. godinu, a pozitivan trend pokazuje i broj zaposlenih koji je povećan za 6,4%.

Ukupni prihodi poduzetnika Krapinsko-zagorske županije iznosili su 9,89 milijardi kuna, a ukupni rashodi 9,63 milijardi kuna. Dobit poduzetnika u 2014 godini iznosila 204,8 milijuna kn.

2.Kakvi su rezultati gospodarske slike  Krapinsko  zagorske županije na stranim tržištima?

Važnost i uspjeh izvoza naglašava i činjenica kako tvrtke Krapinsko-zagorske županije ostvaruju 32,9% ukupnih prihoda na stranim tržištima, dok prosječno poduzetnici na razini Hrvatske ostvaruju 17,4% ukupnih prihoda od prodaje roba i usluga na stranim tržištima. Pokrivenost uvoza izvozom Krapinsko-zagorske županije u 2014. godini iznosila je 152,5% i bilježi povećanje od 5,6%, u odnosu na prethodnu godinu.

3. Koje su najznačajnije tvrtke po pitanju zapošljavanja, ukupnog prihoda, investicijskog potencijala? Koje tvrtke konkretno predstavljaju „motor razvoja“ Vaše županije?

Prerađivačka industrija ostvaruje polovicu ukupno ostvarenih prihoda (48,5%), te zapošljava gotovo polovicu zaposlenih Županije. Većina proizvoda prerađivačke industrije namijenjena je izvozu na strana tržišta te na njima ostvaruje gotovo polovicu prihoda. Najznačajnije tvrtke u prerađivačkoj industriji Krapinsko-zagorske županije su (prema abecednom redoslijedu): AquafilCRO d.o.o., Dundo promet d.o.o., Inkop obuća d.o.o., Jedinstvo d.d., Kostel promet d.o.o., Kotka d.d., Omco Croatia d.o.o., Print Centar Krapina d.o.o., Predionica Klanjec d.o.o., Regeneracija d.o.o., Stražaplastika d.d.,TPK Orometal d.d., Valoviti papir Dunapack d.o.o., Vetropack Straža  tvornica stakla d.d., Zagorka d.o.o.

Trgovina na veliko i malo predstavlja značajnu gospodarsku djelatnost, kako u svijetu, tako i u Krapinsko-zagorskoj županiji. Prema svim promatranim osnovnim financijskim pokazateljima trgovina na veliko i malo druga je gospodarska djelatnost Krapinsko-zagorske županije. Najznačajnije tvrtke u ovoj grani djelatnosti su (prema abecednom redoslijedu): Strahinjčica d.o.o.,Trgocentar d.o.o., Trgostil d.d.

Pored prerađivačke industrije i trgovine značajno je građevinarstvo, djelatnost prometa i veza te turizam. Neke od najznačajnijih tvrtki u ovim granama djelatnosti su (prema abecednom redoslijedu): Gotra logistika d.o.o., M.I. Hršak d.o.o., Presečki grupa d.o.o., Varjačić d.o.o., a lider u kontinentalnom dijelu turizma su Terme Tuhelj d.o.o., Terme Jezerčica d.o.o., a ove godine otvoren i vodeni park Aquae Vivae.

aqua park
Vodeni park Aquae Vivae otvoren je u ožujku ove godine, površine 18 tisuća metara četvornih, vrijedan je 21 milijun eura.

4. Čestitke na najnovijem uspjehu za Brand Leader Award 2015.” U Beogradu. Kako vidite turistički razvoj Krapinsko – zagorske županije u svijetlu ovog najnovijeg priznanja?

Zagorje je povijesno bilo jedno od kontinentalnih turističkih odredišta aristokracije. Razvoj turizma na ovim prostorima započinje u 17. i 18. stoljeću prvim kupalištima i lječilištima. Ulaskom u EU, Zagorje je postalo jedna od turističkih regija EU. Svojom sveobuhvatnom ponudom, Zagorje privlači raznoliki spektar posjetitelja tokom cijele godine, stvarajući temelj za dugoročno održivo poslovanje, obrazovanje i zadržavanje kvalitetnog radnog kadra te stvaranje stabilnog tržišta za lokalne proizvođače.
U okviru sat vremena vožnje imamo Zagreb  kao najbliže tržište s gotovo milijun stanovnika i platežnom moći koja je još uvijek znatno iznad hrvatskoh prosjeka. Dodatno u tranzitu Krapinsko zagorske županije prolaze milijuni potencijalnih posjetitelja. Potencijal sjevernijih tržišta u neposrednoj blizini – prvenstveno Slovenija i Austrije, također nije zanemariv.

A kad je o promocijskoj strategiji riječ, turistički sektor Zagorja sve više se razvija na visoko profesionalan način.  Implementacijom aktivnog destinacijskog menadžmenta i marketinga, kreativnim razvojem proizvoda i doživljaja, proaktivnim upravljanjem zadovoljstva posjetitelja, te partnerskim djelovanjem svih sudionika turističkog povezanog sektora.

Krapinska šetnica

5. Koji su vaši najistaknutiji aduti kojima Zagorje može konkurirati na turističkoj mapi Europe?

Naši termalni izvori imaju stoljetnu tradiciju, dvorci i kurije skrivaju zanimljive povijesne priče, a naše povijesne ličnosti su svjetski prepoznatljive. Zeleni pitomi bregi i prekrasna priroda ostavlja svakog turista bez daha. Razvijanje gastronomske i enološke ponude  sa brojnim tradicijskim objektima u kojima je usavršena ponuda autentične domaće kuhinje i vrhunskog vinarstva također ozbiljno pozicionira zagorje kao atraktivnu kontinentalnu destinaciju.

6. Koliki je porast u broju ostvarenih dolazaka i noćenja?

Od 2011. do 2014. godine, ukupni smještajni kapaciteti su porasli za 17% (otvaranje hotela Well). Nadalje već tri godine rastemo u ostvarenom broju dolazaka i noćenja i to dvoznamenkastim brojkama. Najveći broj noćenja ostvaruju hoteli.

2014-08-03_00102 (1)

7. Recite nam  više o Master planu razvoja turizma?

Kako bi kvalitetno i objektivno strukturirali razvoj turističkog  sektora ove godine smo krenuli u izradu Master – plana razvoja turizma 2016. do 2025. godine. U izradu su uključeni svi ključni dionici u sektoru turizma. Sveobuhvatan pregled ključnih karakteristika županije kao i dugoročnih trendova na međunarodnom turističkom tržištu, analiziranje turističke ponude i potražnje, dionika, objektivno vrednovanje turističkih resursa i atrakcija u smislu razvojnih potencijala su dio zadataka izrade takovog sveobuhvatnog  plana.

Ono što želimo postići u narednih deset godina i što smo definirali kao ključne učinke modela rasta je da naša županija  postaje regija od gotovo 1 milijun noćenja.  Samim time, direktni i ukupni prihodi od turizma će biti 7 puta veće od današnjih do 2025. godine.  Svake godine rastemo sa brojem noćenja i sve je veći interes turista za našu županiju,  ali uz investicije od 150 mil. EUR koje su povezane sa turizmom očekujemo značajnije iskorake i sigurni smo da u suradnji sa našim turističkim sektorom će to i biti realnost za 10 godina.

8. Kakva je realizacija projekata europskih fondova?

Uspješnost Krapinsko-zagorske županije u realizaciji projekata financiranih sredstvima Europske unije možemo promatrati kroz ukupan iznos projekata koji je realiziran od svih korisnika darovnica Europske unije, a s druge strane možemo gledati koliko je Krapinsko-zagorska županija kao institucija, zajedno sa ustanovama i društvima u svom vlasništvu, realizirala projekata.

Promatrajući od vremena kada su nam na raspolaganju bili pretpristupni fondovi pa do sada (od 2006. godine do lipnja 2015. godine), ukupno je projekata započeto i realizirano u vrijednosti preko 106 milijuna kuna. To se odnosi na projekte koji su financirani iz programa prekogranične suradnje, IPARD programa, Europe za građane, Progress, IPA komponente za razvoj ljudskih potencijala, Srednjeeuropske inicijative, Interreg IIIB programa, Mladi na djelu te Europskog socijalnog fonda koji smo počeli koristiti u srpnju 2013. godine. Ako ovom iznosu pridodamo i projekte koji su bili sufinancirani sredstvima Europske investicijske banke u iznosu od 204 milijuna kuna, dobivamo ukupan iznos od 310 milijuna kuna vrijednosti projekata u proteklih 10 godina koji su bili sufinancirani sredstvima Europske unije.
Trenutno se provode i projekti na području županije vrijednosti preko 22 milijuna kuna, a koji se financiraju sredstvima Europskog fonda za regionalni razvoj i europskog socijalnog fonda.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Ulaganje u edukaciju mladih jedan je od prioriteta županije

Krapinsko-zagorska županija prvenstveno je, u partnerstvu s institucijama s područja Županije, sudjelovala u projektima prekogranične suradnje sa Slovenijom, projektima koji su se financirali sredstvima PROGRESS programa, EIB-a te programima Europskog socijalnog fonda. Sredstvima EIB-a sufinanciran je projekt provedbe energetske učinkovitosti u osnovnim i srednjim školama Krapinsko-zagorske županije vrijedan preko 10 milijuna kuna. Krapinsko-zagorska županija je, sukladno gore iznesenim podatcima, sudjelovala u provedbi projekata koji su završeni u ukupnoj vrijednosti projekata preko 66 milijuna kuna. To su projekti većinom financirani kroz program prekogranične suradnje te kroz sredstva Europskog socijalnog fonda. U tijeku su trenutno projekti vrijednosti preko 11 milijuna kuna, a to su projekti RIDE&BIKE i EECULTURE (program Prekogranične suradnje Slovenija-Hrvatska) te Baltazar2, Partnerstva i mogućnosti te Rethink (ESF, Program za cjeloživotno učenje).

9. Zagorje misli zeleno – što sve županija poduzima na polju održivog poslovanja i energetske učinkovitosti ne bi li sačuvala izvornu ljepotu destinacije kao netaknute regije prepune prirodnih bogatstava?

Krapinsko-zagorska županija je među prvima prepoznala obnovljive izvore energije i učinkovito korištenje energije kao nerazdvojnu cjelinu koja može i treba značajno doprinijeti održivom razvoju našega društva. U početku, još 2009. godine Krapinsko-zagorska županija zajedno sa REGEA-om vlastitim je sredstvima pokrenula poticanje sufinanciranja ugradnje sustava obnovljivih izvora energije i kasnije mjera energetske učinkovitosti u kućanstvima, da bi u 2011. godini vrijednost ovog projekta prepoznao i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost koji se uključio davanjem financijske pomoći jedinicama regionalne samouprave.
Prema našoj evidenciji, više od 85% izvođača radova za obiteljske kuće bilo je upravo sa područja naše Županije. Od ove godine, riječ je o nacionalnom programu energetske obnove obiteljskih kuća na koji se mogu direktno javljati svi građani.

Kroz energetsku obnovu kuća KZŽ do sada je ugrađeno 334 sustava obnovljivih izvora energije i provedeno 208 mjera energetske učinkovitosti za što je sveukupno osigurano 11 milijuna kuna, a do sada je isplaćeno 9 milijuna kuna.
Kroz obnovu 10 osnovnih škola na području KZŽ utrošeno je 10 milijuna kuna prilikom čega se postigla ukupna ušteda energije u iznosu 33,72% (89.855 m3 plina).U ovom trenutku, aktualni su projekti energetske obnove objekata pod kulturnom baštinom. Radovi na zgradi Županijske uprave u Krapini ovih dana privode se kraju, riječ je o projektu koji je sufinanciran u sklopu Operativnog programa Slovenija-Hrvatska 2007. -2013.

Također, krajem kolovoza započeli su radovi na projektu Uspostave Energetskog centra Bračak kao regionalnog centra izvrsnosti i znanja za energetsku učinkovitost i obnovljive izvore vrijedan 24 milijuna kuna. Osim građevinskih i ostalih radova, najveći doprinos Energetskog centra leži u njegovoj namjeni odnosno pružanju stručne potporu svim županijama, gradovima i općinama u realizaciji energetskih i razvojnih strategija.
Ulaganjem sredstava u energetsku učinkovitost dolazi do smanjenja potrošnje energije ali i novčanih ušteda čime se otvara prostor za pokretanjem novih investicijskih projekata.

Želimo Krapinsko – zagorskoj županiji još puno uspjeha i dobar vjetar u leđa svim daljnim planovima.

2-Branka-Mašić1-1024x516

fotografija vidikovca: Branka Mašić[:]